DESPRE RAUL DE INALTIME Atacama – excursie la vulcanul Isluga

Nu credeam ca organismul meu ar putea reacționa negativ la diferențe de altitudine si totuși…

Această prezentare necesită JavaScript.

Senzația de la 4200, sincer, e urat răul asta. Nu credeam ca-l am pana nu m-am confruntat cu el. Cum n-am rău de mare sau de avioane, credeam ca răul de altitudine e o gogoriță. Na, ca nu-i. Deși aş fi curioasă, dacă aş relua acel drum, nu o data, de doua sau mai multe ori, oare organismul nu s-ar adapta? Poate că da… Ei bine, nici eu nu am urmat exemplul celorlalți care picoteau sau chiar sforăiau în autocar pana sa ajungem la destinație. Cum sa pierd superbele peisaje andine? Doar a doua oara nu știu dacă voi mai reveni. Şi n-am dormit, dar pe la Isluga stomacul meu făcea o revoluție mai mare, mai tare decât cea..pașoptistă. :)) Si totuși, a fost un day-tour excepțional pentru locurile pe care le-am vizitat…. :)) Practic, pana la 3900 m nu am avut absolut nimic, chiar discutam cu ghidul (care era și șofer – totdeauna pe ruta acea sunt doi șoferi, just in case, dacă vreunuia i se face rău) despre răul de înălțime, il asiguram ca mi-e foarte bine și nici prin gând nu-mi trece sa ațipesc. Apo, încet – încet am început sa simt o usoara amețeală, ajunseserăm la gheizerele de la Puchuldiza, umblam pe propriile picioare, admiram locul și totuși, parca ceva sa învârtea cu mine. Back in the bus, si țeasta a început sa facă din ce în ce mai urât, migrenă curată, ce mai. Și cum orice migrenă care se respectă, musai sa fie însoțită de greață și vărsături, firește ca asta mi s-a întâmplat ai mie.

Dar răul meu de înălțime nu s-a manifestat printr-o lipsă de aer (deși ghidul ma obligase sa-mi pun masca – întrebându-mă din timp în timp dacă nu mi se pare ca-i mai bine cu oxigenul la nas – hm, nu prea mare diferență, poate oleacă stomacul mai potolit), nici prin stare de frig, de cald ori prin alte asemenea simptome, ci doar printr-o durere de cap tot mai violenta (nu luasem în geanta, din camera, nici un calmant și nici vreun antivomitiv – cred ca ambele ar fi ajutat suficient cat sa liniștesc stomacul, ) și apoi printr-o foarte puternica stare de greata, materializata prin intoarcerea stomacului pe partea cealaltă, de câteva ori la rand. Nici prânzul la Colchane, sus, aproape de granița boliviana, nu l-am putut manca. Drumul de întoarcere, hurducănit rău pe acele coclauri cu drumuri desfundate de munte mi-a agravat parca greata. Cu cat coboram mai mult, parca ma linișteam, odată ajunsă jos, în Iquique, uitasem total de ceea ce pățisem. E drept, de la Puchuldiza în sus a fost frig, ploaie, lapoviță, pe alocuri, grindina, vânt puternic, dar cum eram bine înfofolită, nu frigul m-a deranjat. Vorbind cu ghidul, mi-a spus ca nici ei nu organizează aceasta excursie spre Isluga in fiecare zi, exact pentru acest motiv, întrucât si ei, chiar localnici fiind, pot avea uneori probleme cu altitudinea (în general firma Magical Tour Chile din Iquique – sunt foarte buni – organizează odată sau de doua ori pe săptămână aceasta excursie; eu am luat cu ei și alte excursii pe perioada cat am stat in Iquique). Lăsând la o parte acest incident, pot spune ca a fost una dintre cele mai frumoase excursii de-o zi pe care le-am făcut în lunga mea călătorie chiliană (pe care o recomand tuturor celor care se nimeresc prin Iquique).

În concluzie, cred ca e bine sa nu uitam a avea de permanenta asupra noastră un calmant – nu se poate ști niciodată de nu ai cumva o nevoie urgenta de un astfel de medicament.

Mai jos, vederi din satul Isluga , locuitorii fiind de origine aymara

Această prezentare necesită JavaScript.